Leczenie i dieta – blog o zdrowiu

Artykuły oznaczone tagiem dieta

Żelazo

33Ciągle słyszy się, aby przyjmować jak najwięcej żelaza. Dlaczego? Za co jest odpowiedzialne? Przed czym jest nas w stanie ochronić? Otóż, żelazo jest jednym ze składników hemoglobiny. Czym jest hemoglobina? Jest to białko, które występuje w cz czerwonych krwinkach. Czym się zajmuje? Transportuje tlen z płuc do tkanek naszego organizmu. Ile żelaza powinniśmy spożywać? Gdzie ono występuje? Dorośli powinni spożywać około 10mg, kobiety w ciąży 30mg, a kobiety w wieku rozrodczym około 15mg. Żelazo znajdziemy w czerwonym mięsie, rybach, warzywach zielonych, różnych produktach zbożowych, orzechach czy nawet suszonych owocach. Co ciekawe, żelazo dzielimy na, hemowe-, które właśnie występuje w pokarmie pochodzenia zwierzęcego, czyli na przykład mięsie i żelazo, niehemowe- które obecne jest w większości w warzywach i owocach. Czym różnią się oba żelaza? Otóż, zasadniczą różnicą między nimi jest to, że żelazo hemowe jest szybciej wchłaniane z przewodu pokarmowego. Co hamuje wchłanianie żelaza do organizmu? Przede wszystkim kawa, herbata, soja, niektóre antybiotyki czy nadmiar wapnia. Niedobór żelaza powoduje bardzo wiele złych czynników. Co na przykład? Brak żelaza objawia się niewystarczającym natlenieniem tkanek. Może być przyczyną niedokrwistości. Pierwsze symptomu niedoboru żelaza to przede wszystkim zmęczenie, zawroty głowy, trudności w skupieniu się, kołatanie serca. Jego niedobór zwiększa również naszą podatność na różnorodne infekcje. Z powodu braku żelaza w naszym organizmie częściej, więc zapadamy na choroby. Co ciekawe, kobiety, które miesiączki najbardziej potrzebują żelaza niż kobiety, które są w okresie menopauzy. Dlaczego? Każda miesiączka powoduje, że kobieta traci część żelaza ze swojego organizmu. Dzieci, które mają poniżej dwu lat, kobiety w ciąży mają jeszcze większe zapotrzebowanie na żelazo. Kto jeszcze jest narażony na niedobór żelaza? Najczęściej na taki niedobór cierpią wegetarianie, którzy nie jedzą mięsa, które jest źródłem żelaza. Również ludzie, którzy mają problemy z hemoroidami czy mają wrzody żołądka i przyjmują leki, które skutecznie wypłukują z ich organizmu ten potrzebny minerał. Czy oprócz jedzenia można spożywać jakieś preparaty, które dostarczą nam żelaza? Owszem, są dostępne preparaty wieloskładnikowe, których stosowanie może zalecić nam lekarz. Preparat, który zawiera tylko żelazo musi być stosowany pod ścisłym nadzorem lekarza. Dlaczego? Ponieważ nadmiar żelaza w naszym organizmie powoduje to, że fosfor będzie się mniej wchłaniał, zwiększa również ryzyko nowotworów. Może powodować nawet marskość wątroby czy zawał serca mięśniowego. Można również zatruć się żelazem a objawami tego zatrucia mogą być biegunka, bóle i zawroty głowy czy wymioty. Ostre zatrucia mogą skończyć się nawet śmiercią. Dlatego też dzieci nie powinny zażywać preparatów zawierających żelazo, bo bardzo łatwo mogą się nim zatruć. Jeśli lekarz przepisze jednak taki preparat należy dowiedzieć się czy jest on na pewno przeznaczony dla dzieci. Chorzy na anemię również potrzebują mnóstwo żelaza.

Jak zapobiegać przeziębieniom

2Gdy nadchodzi okres jesienny a zaraz za nim zimowy wielu ludzi nie może poradzić sobie z przeziębieniem. Dopada ono wielu ludzi i jest bardzo uciążliwe. Katar, kaszel, gorączka i dreszcze. Jak zapobiegać? A jeśli już nas dopadnie to jak szybko i skutecznie wygonić niechcianą chorobę? Może najpierw, co to jest przeziębienie? Przeziębienie to atakujący nasze drogi oddechowe wirus. Objawy są nam bardzo dobrze znane, przechodzą zazwyczaj po kilku dniach, jednak trzeba organizmowi trochę pomóc przy pozbywaniu się niechcianego gościa. Co powinniśmy robić? Co stosować podczas przeziębienia? Najlepiej położyć się do łóżka. Nasz organizm jest bardzo osłabiony, jego odporność została obniżona wiec potrzebuje dużo odpoczynku. Dobrze jest się wygrzać. Na gardło, kaszel czy katar znajdziemy wiele środków w aptekach, które z pewnością są skuteczne, ale, czy nie lepiej skorzystać z domowych sposobów? Z bólem gardła znakomicie poradzi sobie cytryna. Można wycisnąć z niej sok i wypić, bądź po prostu pokroić w plasterki i zjeść. Dobrym sposobem są również płukanki. Z czego? Można zmieszać przegotowaną wodę z solą bądź ziołami. Najlepszym ziołem będzie szałwia bądź rumianek. Na kaszel polecana jest bardzo stara, ale sprawdzona przez nasze babcie metoda. Sok z cebuli i miodu. Brzmi okropnie, ale pomaga zwalczyć nawet najbardziej uciążliwy kaszel. Dobrym lekarstwem będzie również syrop z czosnku. A co pomoże na katar, którego tak nie cierpimy? Dorym sposobem są znane wszystkim inhalacje. Bierzemy dużą miskę, wlewamy gorącą wodę, wsypujemy zioła i tak nachylamy się nad miską zarzucając sobie ręcznik na twarz, aby para leciała na naszą twarz i aby ciepło nie uciekało. Takie inhalacje powinny trwać nie więcej niż kilka minut. Można również zakupić olejki o intensywnych zapachach na przykład miętowym i nasączyć nim chusteczkę i przyłożyć do nosa. To powinno rozrzedzić wydzielinę, która zalega w naszym nosie. A co jeśli chodzi o gorączkę? Objaw ten wskazuje na to, iż nasz organizm walczy z wirusami. To dobrze. Ale co zrobić by ją zbić? Pomagają zimne okłady na czoło, kark czy nadgarstki. Powinniśmy także pamiętać o „wypacaniu” choroby. Pomogą nam w tym dostępne w aptekach maści rozgrzewające, o przyjemnym zapachu mięty czy innych ziół. Nasmarowani, przykryci po samą szyję kołdrą, z malinową herbatą przy łóżku powinniśmy szybko dojść do zdrowia. No dobrze, a co robić żeby nie dopuścić do takiego stanu? Jak chronić się przed wirusami? Po pierwsze. Zdrowy tryb życia. Brak stresów, regularny tryb życia, nie palenie papierosów, małe ilości alkoholu to pomoże nam ochronić nasz organizm. Dieta. Co powinna zawierać? Oczywiście jak najwięcej warzyw, owoców oraz białka, które zawarte jest między innymi w rybach czy białym mięsu z drobiu. Nie powinniśmy spożywać dużo tłuszczu. Powinniśmy także dostarczać dużo wody naszemu organizmowi. Powinniśmy pić dziennie przynajmniej 2 litry wody. Ostatnio dużo się mówi o myciu rąk. Tego powinniśmy przestrzegać. W aptekach znajdziemy również leki tak zwane suplementy diety, które pomagają nam zachować odporność.

Niacyna

13Nasz organizm, aby prawidłowo funkcjonować potrzebuje regularnego dostarczania witamin i różnych minerałów. Biorą one udział we wszystkich procesach chemicznych jak i biologicznych, które zachodzą na terenie naszego organizmu. Czym jest niacyna? Jakie zapotrzebowanie wykazuje na nią nasz organizm? Niacyna to inaczej witamina, PP. Zalecana dawka dla mężczyzn to 19 mg, kobiet 15mg, ale już dla kobiet w ciąży jest to dawka 17mg. Dlaczego niacyna jest nam tak potrzebna? Jest nam potrzebna, dlatego ponieważ bierze udział w ponad pięćdziesięciu przemianach, które są ważne dla naszego organizmu. Jest ważna przy powstawaniu czerwonych krwinek, kwasów tłuszczowych i stereoidów. Jest ważna również przy syntezie hormonów. Co jeszcze daje nam niacyna? Zapewnia zdrowy wygląd naszej skóry, unieszkodliwia również działanie niektórych leków. Witamina, PP jest bardzo ważna, ponieważ reguluje poziom cukru w naszej krwi, ale również obniża cholesterol. Co ciekawe, niacyna łagodzi również objawy depresji, nadpobudliwości czy bezsenności. Co powinniśmy w takim razie jeść, aby dostarczać, co swojego organizmu tą ważną witaminę? Produkty w nią bogate to między innymi ryby, orzechy, chude drobiowe mięso czy wątróbka. Nasz organizm może cierpieć na jej niedobór. Jakie są objawy takiego niedoboru witaminy PP? Przede wszystkim osłabienie mięśni, biegunka, brak łaknienia, różnorakie zapalenia skóry. Mogą również występować bóle głowy, niepokój czy nawet depresja. Kto jest najbardziej narażony na jej brak? Otóż najbardziej narażone są kobiety w ciąży oraz kobiety, które karmią swoje dziecko piersią, ale poza nimi ludzie, którzy chorują na tarczycę czy alkoholicy, który wypłukują z organizmu wraz z piciem alkoholu. Niedobór może skończyć się nawet bardzo rozległymi zaburzeniami umysłowymi. Oczywiście niacynę można dostarczać naszemu organizmowi nie tylko przez pokarm, ale również przez różne preparaty, które dostępne są w naszych aptekach. Jak wiadomo, co za dużo to nie zdrowo. Należy wiec pamiętać, że nie należy przesadzać z ilością tej witaminy. Niacynę należy zażywać pod ścisłym nadzorem lekarza. To on przepisze nam preparaty, które warto zażywać w ograniczonych ilościach, aby zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią dawkę witaminy PP. Tak jak niedobór może mieć swoje objawy tak nadmiar również. Jakie są objawy przedawkowania niacyny? Między innymi są to nudności. Zażywanie dużych dawek tej witaminy może również spowodować wystąpienie bardzo swędzącej, trudnej do pozbycia się wysypki oraz może uszkodzić naszą wątrobę. Dlatego nie należy przesadzać i bardzo rozsądnie obchodzić się z witaminami. Są nam one potrzebne, ale w umiarkowanych ilościach. Co ważne, wszelkie witaminy musza być dostarczane do naszego organizmu również z pożywieniem? Jedzenie jest szybko i skutecznie wchłaniane do organizmu. Witamina PP jest tylko jedną z nielicznych witamin, których nasz organizm potrzebuje. Jest jeszcze trzynaście witamin i aż dwadzieścia minerałów, bez których nasz organizm może nieprawidłowo funkcjonować.

Podstawy żywienia – Zdrowa dieta

62Dobra dieta to główny czynnik zdrowego stylu życia. Dieta jest bardzo ważna ponieważ dzieciom pozwala się dobrze, zdrowo rozwijać a dorosłym dbać o swoje zdrowie. Co ciekawe, nasz organizm potrzebuje ponad czterdziestu składników, aby dobrze produkować energię i aby tkanki prawidłowo funkcjonowały. Jakie powinny być główne składniki naszego pożywienia? Oczywiście węglowodany, białka i tłuszcze. Jaka powinna być w takim razie nasza dieta? Przede wszystkim powinna być urozmaicona. Kiedy taka będzie zapewni nam dostateczną ilość kalorii, i wszystkich innych potrzebnych składników. Oczywiście nasza dieta powinna być również niskotłuszczowa. Powinniśmy wybierać tłuszcze wielonienasycone. Będąc na diecie powinniśmy również kontrolować masę naszego ciała. Mas powinna być odpowiednia do naszego wzrostu, masy ciała czy płci. Dieta, którą stosujemy powinna być bogata w warzywa i owoce. Ważnym elementem są również składniki zbożowe. Mają one dużą wartość odżywczą, są bogate w bardzo potrzebne węglowodany. A co najważniejsze w diecie nie zawierają dużo tłuszczu. Co ciekawe, właśnie polowa kalorii, które musimy dziennie spożyć powinna pochodzić właśnie z węglowodanów. Ważne jest również, aby w diecie ograniczyć spożywanie cukru. Cukier nie dość, że psuje nasze zęby to jeszcze jest bardzo kaloryczny. Warto też ograniczyć sól. Jak wiadomo sól zwiększa ryzyko występowania wysokiego ciśnienie krwi. Produkty, które kupujemy zawierają w sobie bardzo dużo soli, dlatego warto bardzo uważnie śledzić opakowania i czytać skład. Alkohol i inne używki również należy stosować z dużym umiarem. Alkohol dostarcza dużo kalorii. Jest pozbawiony jednak wartości odżywczych, więc są to tak zwane puste kalorie. A jak wiadomo alkohol w nadmiarze jest bardzo szkodliwy. Co znaczy umiar? Lekarze twierdzą że jeden drink dla kobiet, dwa dla mężczyzn to maksymalna dawka dzienna.